
Ας ξεκινήσουμε όμως από τα βασικά και αυτά είναι να ξεκαθαρίσουμε
Τι σημαίνει influencer και influencer marketing.
Ως social media influencer ορίζεται το άτομο εκείνο το οποίο ασκεί επιρροή μέσω των κοινωνικών δικτύων, στα άτομα που τον ακολουθούν. Μέσω αυτής της επιρροής επωφελούνται οι επιχειρήσεις που συνεργάζονται μαζί του για την προώθηση των προϊόντων, των υπηρεσιών ή ακόμη και των ιδεών τους. Αυτό ταυτόχρονα είναι και το influencer marketing δηλαδή, το σύνολο το ενεργειών μιας ολοκληρωμένης διαδικτυακής προώθησης η οποία αφορά την συνεργασία μιας εταιρείας με έναν influencer. Στόχος της εταιρείας που επιλέγει το influencer marketing είναι η προώθηση των αγαθών, των υπηρεσιών ή γενικά οποιασδήποτε διαφημιστικής καμπάνιας, μέσα από το κοινωνικό προφίλ ενός ατόμου.
Η σωστή αξιοποίηση αυτής της τακτικής προσφέρει ιδιαίτερα σημαντικά αποτελέσματα σε μια επιχείρηση. Είναι σίγουρα ένας από τους πιο γρήγορους τρόπους για να καταστήσετε το brand σας γνωστό στο διαδίκτυο και να επεκτείνετε το κοινό σας. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο που ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις επιλέγουν να εντάξουν τη συνεργασία με έναν influencer στην digital στρατηγική τους, καθώς ο συνδυασμός με τις υπόλοιπες ενέργειες που πραγματοποιούν φέρνει πάντα το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Πως φτάσαμε όμως στην εποχή των influencers;
Ο κόσμος έφτασε σε σημείο κορεσμού από τις “ιδανικές διαφημίσεις” τα στυλιζαρισμένα πρότυπα και τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα. Το νεανικό κοινό ειδικά δεν άντεχε άλλο τα αγαπημένα οικογενειακά κυριακάτικα τραπέζια που όλοι δείχνουν χαρούμενοι, που είναι ξύπνιοι από τις 9 στο ρεπό τους για να μας δείξουν πόσο καλό, απαλό και με χαμηλά λιπαρά είναι ένα βούτυρο. Αυτό φυσικά έγινε αντιληπτό γρήγορα και από τις επιχειρήσεις που πλέον δε στοχεύουν τόσο άμεσα το κοινό-στόχο τους αλλά σε άτομα με διαδικτυακή επιρροή. Το παραδοσιακό μάρκετινγκ χάνει έδαφος πολύ γρήγορα και οι influencer είναι η εναλλακτική επιλογή των επιχειρήσεων για να κάνουν τα προϊόντα τους θελκτικά. Πλέον, οι κλασικές διαφημίσεις (τηλεοπτικές, ραδιοφωνικές, ακόμη και διαδικτυακές) σε μεγάλο βαθμό περνούν απαρατήρητες, το κοινό απλώς τις προσπερνάει ή τις αγνοεί καθώς τις θεωρεί ενοχλητικές.
Οι χρήστες αφιερώνουν μεγάλο μέρος του χρόνου τους σερφάροντας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ως κοινωνικά όντα, ακολουθούν άλλους, πιο δραστήριους χρήστες, τους οποίους θεωρούν αξιόπιστους, αυθεντικούς, τους θαυμάζουν για οτιδήποτε και σίγουρα θα τους “ακολουθήσουν” και πέρα των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων μιας και πιο εύκολα τους εμπιστεύονται αφού έχουν γίνει τα πρότυπα τους. Το “δείξε μου το φίλο σου να σου πω ποιος είσαι” έχει γίνει πλέον “δείξε μου ποιους ακολουθείς να σου πω τι είσαι” .
Σύμφωνα με το Forbes, το οποίο έρχεται να επιβεβαιώσει τα παραπάνω, το 92% των καταναλωτών ακολουθεί πιστά κάποιον influencer και τον εμπιστεύεται σε ποσοστό 94% περισσότερο από ένα τηλεοπτικό σποτ ή κάποια άλλη μορφή marketing.

Οι τάσεις της εποχής και της διαφήμισης ευνοούν τους influencers
Η δύναμη της εικόνας/φωτογραφίας και πόσο μάλλον του βίντεο είναι δεδομένη στην εποχή μας. Οι χρήστες αρέσκονται να βλέπουν αληθινές φωτογραφίες και βίντεο, κάτι που γνωρίζουν πάρα πολύ καλά οι επιχειρήσεις. Οι influencers δεν είναι κατάλληλοι μόνο για την προώθηση της βιομηχανίας της μόδας και για giveaway όπως έχουν πολλοί στο μυαλό τους. Από το 2018 που το video θεωρείται μία από τις κυρίαρχες τάσεις διαφήμισης, όλο και περισσότερες εταιρείες από αυτοκινητοβιομηχανίες και ξενοδοχεία μέχρι εστιατόρια και καταστήματα λιανικής πώλησης, προωθούν τα προϊόντα τους μέσα από «προσωπικά» βίντεο, επιστρατεύοντας YouTubers / Influencers / Bloggers, για να δώσουν μια πιο οικεία αίσθηση στο περιεχόμενο τους.

Ποιες κατηγορίες influencer υπάρχουν και πως θα επιλέξετε τον κατάλληλο για την επιχείρηση σας.
Διάσημοι.
Η επίδραση που έχουν στο κοινό είναι αδιαμφισβήτητη και για αυτό επιλέγονται από διάφορες εταιρείες ώστε να λανσάρουν διάφορα προϊόντα ή και υπηρεσίες. Το μήνυμα που μεταδίδουν φτάνει σε πολύ κόσμο, διότι τους παρακολουθούν χιλιάδες ακόμη και εκατομμύρια άτομα στις σελίδες τους. Από την άλλη, οι θαυμαστές δεν μπορούν να ξέρουν εάν ο εκάστοτε διάσημος διαφημίζει κάποιο προϊόν επειδή πραγματικά θεωρεί ότι αξίζει ή απλά επειδή πληρώθηκε ένα υψηλό ποσό από την κάποια εταιρεία για να το προωθήσει. Βλέπουμε όμως ότι το κοινό σιγά-σιγά έχει εκπαιδεύεται και δείχνει πλέον να καταλαβαίνει τη διαφορά από την ψεύτικη επιτηδευμένη προώθηση και προτιμά αυτή που τουλάχιστον επιτυγχάνεται με πιο φυσικό τρόπο και δείχνει ότι ο influencer πραγματικά εμπιστεύεται το προϊόν που πλασάρει.

Σε σύγκριση με τους υπόλοιπους τύπους influencer, οι διάσημοι λόγω του υψηλού επίπεδου αναγνωρισιμότητας με χιλιάδες ακόλουθους στους λογαριασμούς τους, δεν έχουν τη δυνατότητα διάδρασης με το κοινό τους. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα η επικοινωνία – προώθηση να περιορίζεται κυρίως σε τυποποιημένες φωτογραφίες και προϊόντα, χωρίς να υπάρχει περισσότερη προσωπική επαφή με το κοινό, παρόλο που το επιζητούν οι θαυμαστές τους, κάτι που φαίνεται από τα σχόλια τους.

Επαγγελματίες.
Οι επαγγελματίες influencers παρακινούν τον κόσμο όχι μόνο μέσω του ονόματός τους, αλλά μέσω της ιδιότητας του και του κύρους που εμπνέουν οι ίδιοι, τα έργα και οι πράξεις τους. Άρα, η ίδια η φύση της δραστηριότητάς τους ενθαρρύνει την στοιχειώδη επικοινωνία με τους ακόλουθους τους. Μπορούν να είναι δημοσιογράφοι, ακαδημαϊκοί, σύμβουλοι, αθλητές κ.λπ., και να έχουν επίδραση σε μεμονωμένα άτομα ή διάφορες εταιρείες και οργανισμούς που έτσι ανεβάζουν τις μετοχές τους. Μπορεί να υπάρχει συνεργασία του influencer με έναν συγκεκριμένο οργανισμό και να προωθούν ο ένας τον άλλον, με αποτέλεσμα να κερδίζουν και οι δύο μεριές, και να τους γνωρίζουν όλο και περισσότερα άτομα.

Δημιουργοί ιστολογιών και περιεχομένου.
Οι γνωστοί μας bloggers, εκφράζονται μέσω της συγγραφής (ή αντίστοιχα με τα βίντεο – οι vloggers) και κερδίζουν τον κόσμο με τις ιδέες και το έργο τους. Επειδή είναι άτομα που δεν χρειάζεται να είναι πολύ διάσημοι ούτε να κατέχουν ιδιαίτερα υψηλή επιχειρηματική ή ακαδημαϊκή θέση, βρίσκονται κατά κάποιο τρόπο πιο κοντά στο μέσο άνθρωπο. Ως αποτέλεσμα, εάν δημιουργήσουν αξιόλογο υλικό και το προωθήσουν σωστά, μπορούν να ασκήσουν πολύ σημαντική επιρροή σε μεγάλο αριθμό ακόλουθων. Μπορούν να εισάγουν διαφημίσεις στις ιστοσελίδες τους ώστε να πληρώνονται, ενώ μπορούν να μιλήσουν για οποιοδήποτε θέμα. Ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημά τους είναι η πολύ μεγαλύτερη επικοινωνία με τους ακόλουθους τους, για την ανάλυση του περιεχομένου που εκθέτουν

Micro influencer.
Μια ειδική κατηγορία influencer, που έχει συνήθως μικρότερο αριθμό ακόλουθων επειδή ο καθένας τους ασχολείται κυρίως με ένα συγκεκριμένο, στοχευμένο θέμα. Προσπαθούν να επικοινωνούν με τον κόσμο στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, που ξεπερνά αυτόν των άλλων κατηγοριών λόγω της έμφασης στην ποιότητα των σχέσεων έναντι της ποσότητας. Πολλές φορές αν πραγματικά θέλουν να διαφημίσουν κάτι, το κάνουν ανεξάρτητα από την πληρωμή τους. Θα μπορούσαν να θεωρηθούν οι influencers του μέλλοντος. Άλλωστε, το Internet χρησιμοποιείται από όλο και περισσότερα άτομα, που επιθυμούν την ουσιαστική επικοινωνία για οποιοδήποτε θέμα τους αρέσει και όχι τον «απρόσωπο συνωστισμό».

Η επιλογή του κατάλληλου influencer
Η επιλογή influencer είναι σίγουρα το πιο σημαντικό κομμάτι για οποιαδήποτε ενέργεια και χρειάζεται αρκετή ανάλυση ενός ξεχωριστού άρθρου. Περιληπτικά αποτελείται από τα παρακάτω βήματα :
● τον στόχο που θα ορίσει η εταιρεία
● καταγραφή των διαθέσιμων influencer.
● επιλογή σύμφωνα με το μέγεθος την απήχηση και τα δημογραφικά στοιχεία του κοινού τους.
● επιλογή σύμφωνα με τον τρόπο που επικοινωνεί στο κοινό του. (tone of voice)
● επιλογή σύμφωνα με την κουλτούρα, την ιστορία, τη νοοτροπία της εταιρείας