Πώς λειτουργεί ο αλγόριθμος του Instagram;
Είναι μια ερώτηση που προκαλεί μεγάλη σύγχυση τα τελευταία χρόνια. Στο παρελθόν τα πράγματα ήταν πιο απλά μιας και αλγόριθμος του Instagram λειτουργούσε με χρονολογική σειρά, δηλαδή ο χρήστης έβλεπε τα πιο πρόσφατα posts όταν συνδεόταν στο προφίλ του. Σήμερα όμως τα πράγματα άλλαξαν, ο αλγόριθμος έγινε πιο σύνθετος και πλέον “λαμβάνει” περισσότερους παράγοντες υπόψη. Παρά το γεγονός ότι πολλοί ζητούν να επιστρέψει ο αλγόριθμος στην απλότητα, το Instagram υποστηρίζει ότι μόλις άλλαξε την λειτουργία του αλγόριθμου, η ορατότητα των αναρτήσεων αυξήθηκε κατά 50%
Το “πρόβλημα” που εμφανίστηκε με την αλλαγή του αλγόριθμου ήταν η αποδυνάμωση των προφίλ όσων αφορά την απήχηση και την αλληλεπίδρασή τους.Για παράδειγμα ένα προφίλ που έχει 200 ακόλουθους και ενώ έπαιρνε 50 likes πήγε στα 40 με την αλλαγή, δεν θα αντιληφθεί κάτι. Οι influencers και τα brand του εξωτερικού όμως με τους χιλιάδες ή και εκατομμύρια ακόλουθους είδαν μεγάλη πτώση στα στατιστικά τους, οι followers τους υπήρχαν κανονικά, αλλά η αλληλεπίδρασή τους με το κοινό ήταν στα τάρταρα λες και κάποιος είπε “φτάνει, θα κάνω restart”. Μέσω των αντιδράσεων όλων αυτών που κοινοποίησαν την δυσαρέσκεια τους έγινε ευρέως γνωστό το “πρόβλημα“και σε μας.
Πως μπορούμε όμως να χρησιμοποιήσουμε τον “νέο” αλγόριθμο του Instagram υπέρ μας;
Εάν έχετε σπαταλήσει χρόνο πάνω στο προφίλ σας στο Instagram, είδατε ότι ο αλγόριθμος μπορεί να συμπεριφέρεται με “μυστηριώδεις τρόπους”. Αν όμως καταλάβετε τον αόριστο τρόπο με τον οποίο λειτουργεί, μπορείτε να προσαρμόσετε το content strategy σας έτσι ώστε να σας συμπαρασύρει και να σας αναδείξει.
Πώς λειτουργεί ο αλγόριθμος του Instagram για τις αναρτήσεις το 2021;
Σύμφωνα με το Instagram, υπάρχουν 6 βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν τον αλγόριθμο:
- Ενδιαφέρον
- Σχετικότητα
- Επικαιρότητα
- Συχνότητα
- Ακόλουθοι
- Χρήση
Ενδιαφέρον
Η ροή σας στο Instagram δεν βασίζεται μόνο σε ποιον ακολουθείτε, αλλά βασίζεται επίσης στους λογαριασμούς και τους τύπους αναρτήσεων που σας άρεσαν ιστορικά.
Όσο περισσότερο πιστεύει ο αλγόριθμος του Instagram ότι θα σας αρέσει ένας συγκεκριμένος τύπος ανάρτησης, τόσο πιο πιθανό είναι να θα εμφανίζεται ψηλά στη ροή σας. Βασικά, αυτό που βλέπετε στη ροή του Instagram είναι ένας συνδυασμός όλων των συμπεριφορών σας. Οι λογαριασμοί με τους οποίους αλληλεπιδράτε περισσότερο, τα άτομα με τα οποία έχετε επισημανθεί με ετικέτες στις φωτογραφίες τους και φυσικά ο τύπος αναρτήσεων που σας αρέσουν και το δηλώνετε με Like και σχόλια. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η συνεχής εμφάνιση στο Instagram είναι τόσο σημαντική. Λειτουργεί θετικά για τον αλγόριθμο Instagram και δίνει στο κοινό σας περισσότερες ευκαιρίες να αλληλεπιδράσει με το περιεχόμενό σας. Όσον αφορά την απόδοση στη ροή, γνωρίζουμε ότι ο αλγόριθμος δίνει προτεραιότητα σε περιεχόμενο που έχει μεγαλύτερο engagement, δηλαδή αλληλεπίδραση.
Μέχρι τώρα, οι πιο σημαντικές αλληλεπιδράσεις για την κατάταξη ροών ήταν τα σχόλια, τα “μου αρέσει”, οι “αναδημοσιεύσεις” και οι προβολές βίντεο. Πλέον και μετά τις αλλαγές του αλγορίθμου η πιο σημαντική διάδραση, σε ότι αφορά τον δείκτη αφοσίωσης του κοινού, είναι η αποθήκευση της ανάρτησης. Μετά σε κατάταξη έρχονται οι υπόλοιπες αλληλεπιδράσεις όπως βλέπετε στη φωτογραφία παρακάτω.
Σχετικότητα
Ο αλγόριθμος Instagram θέλει να δώσει προτεραιότητα σε αναρτήσεις από φίλους, συγγενείς και λογαριασμούς που σας ενδιαφέρουν. Έτσι, προκειμένου το Instagram να σας δείξει το περιεχόμενο που θέλετε (αυτό που πραγματικά σας ενδιαφέρει), ο αλγόριθμος χρησιμοποιεί τις αλληλεπιδράσεις σας για να συνδυάσει ποιος είναι πιο κοντά σας.
Ο Thomas Dimson, software engineer στο Instagram, μοιράστηκε πως το Instagram θα μπορούσε θεωρητικά να καταλάβει για ποιο προφίλ ενδιαφέρεστε περισσότερο, με βάση τον τρόπο που χρησιμοποιείτε την εφαρμογή:
- Προφίλ των οποίων το περιεχόμενο “σας αρέσει” (πιθανώς συμπεριλαμβανομένων ιστοριών και ζωντανών βίντεο)
- Προφίλ με τα οποία στέλνετε προσωπικά μηνύματα
- Προφίλ που αναζητάτε
- Προφίλ που γνωρίζετε στην πραγματική ζωή
Το Instagram λοιπόν προσπαθεί να υπολογίσει αυτήν τη σχετικότητα (και το επίπεδο ενδιαφέροντος σας) μόλις ακολουθήσετε κάποιον, διαμοιράζοντας σας το περιεχόμενό του και παρακολουθώντας τον τρόπο με το οποίο αλληλεπιδράτε με αυτό.
Επικαιρότητα
Ο αλγόριθμος δίνει προσοχή στον βαθμό αφοσίωσης που λαμβάνει η ανάρτησή σας στο Instagram, αλλά επίσης εξετάζει πόσο καιρό πριν δημοσιεύτηκε η φωτογραφία ή το βίντεο.
Ο αλγόριθμος ενδιαφέρεται για το πότε δημοσιεύσατε κάτι γιατί πάντα θέλει να σας προσφέρει τις πιο πρόσφατες, πιο ενδιαφέρουσες αναρτήσεις.
Βρίσκοντας τον εξατομικευμένα τον καλύτερο χρόνο, την κατάλληλη ώρα δηλαδή για να δημοσιεύσετε στο Instagram, μπορείτε να αυξήσετε την προσέγγιση χρηστών και να λάβετε περισσότερη απήχηση, αύξηση στα “Like” αλλά και στους ακόλουθους.
Συχνότητα
Πόσο συχνά ανοίγετε την εφαρμογή του Instagram; Εάν είστε συχνός χρήστης, η ροή σας θα φαίνεται πιο χρονολογική, καθώς το Instagram προσπαθεί να σας δείξει τις καλύτερες δημοσιεύσεις από την τελευταία σας επίσκεψη. Εάν ελέγχετε λιγότερο συχνά το προφίλ σας, η ροή σας θα ταξινομείται ανάλογα με αυτό που “πιστεύει” ο αλγόριθμος ότι είναι πιο κατάλληλο περιεχόμενο για εσάς, αντί για χρονολογική παρουσίαση των posts.
Ακόλουθοι
Πόσα προφίλ ακολουθείτε στο Instagram; Εάν ακολουθείτε πολλά προφίλ, τότε το Instagram έχει περισσότερες επιλογές για να διαλέξει για εσάς, επομένως πιθανότατα δεν θα δείτε όλες τις αναρτήσεις από κάθε λογαριασμό. Να σημειωθεί ότι οι ανενεργοί ακόλουθοι ή ακόλουθοι «φαντάσματα» που πολλές φορές είναι και ψεύτικοι-αγορασμένοι, κάνουν περισσότερο κακό παρά καλό στην αλγοριθμική κατάταξη του λογαριασμού σας, οπότε αποφύγετε ενέργειες που θα γεμίσουν τον λογαριασμό σας με τέτοια προφίλ.
Χρήση
Εάν ξοδεύετε πολύ χρόνο στο Instagram, θα δείτε περισσότερες αναρτήσεις καθώς το Instagram θα σκάψει πιο βαθιά στις λίστες του για να σας εμφανίσει αναρτήσεις και μετά από αρκετό χρόνο μέσα στην εφαρμογή μπορεί να σας βγάλει την ειδοποίηση ότι “Δεν υπάρχει κάτι νεότερο”. Όταν συμβεί αυτό, ο αλγόριθμος θα σας προτείνει προτεινόμενο περιεχόμενο από νέους λογαριασμούς – με βάση τις προηγούμενες αλληλεπιδράσεις σας.
Πως να βελτιώσετε την αλγοριθμική κατάταξή σας και να προσεγγίσετε νέο κοινό
Αν θέλετε να βελτιώσετε την κατάταξή σας με τον αλγόριθμο Instagram, το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να οδηγήσετε το κοινό σας όσο το δυνατόν σε περισσότερες αλληλεπιδράσεις (Επισημάνσεις “Like”, Σχόλια, DM, Αποθηκεύσεις και Κοινοποιήσεις).
Δημιουργώντας δυναμική με την υπάρχουσα κοινότητά σας, σύντομα θα διαπιστώσετε ότι το περιεχόμενό σας θα αρχίσει να εμφανίζεται και σε νέο κοινό.
1. Χρησιμοποιείστε όλες τις τελευταίες δυνατότητες του Instagram.
Το Instagram παρέχει πάντα τις τελευταίες δυνατότητές τους (όπως το Instagram Reels, που δεν έχει έρθει ακόμη σε εμάς) και μέχρι να τις υιοθετήσουμε δίνει μία επιπλέον ώθηση σε αυτούς που ακολουθούν τις τελευταίες τάσεις.
2. Ενθαρρύνετε περισσότερο τις αλληλεπιδράσεις του κοινού σας.
Χρησιμοποιείστε αυτοκόλλητα, emoji slider, polls – δημοσκοπήσεις και ερωτήσεις στα stories σας. Τα αυτοκόλλητα στα Instagram Stories είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να ενθαρρύνετε την αφοσίωση του κοινού – και όσο μεγαλύτερη είναι η αφοσίωση των δημοσιεύσεών σας, τόσο περισσότερο θα ενισχυθεί η προβολή σας από τον αλγόριθμο του Instagram.
3. Παρότρυνση διαλόγου με το κοινό μέσω ελκυστικών λεζαντών και σχολίων στις αναρτήσεις.
Το Instagram επιβεβαίωσε ότι τα σχόλια είναι εξαιρετικά σημαντικά όσον αφορά την κατάταξη των ροών – γι’ αυτό ενθαρρύνετε το κοινό σας να κάνει σχόλια στις αναρτήσεις σας. Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να το κάνετε αυτό είναι να έχετε καλές λεζάντες που θα ενθαρρύνουν την διάδραση. Υπάρχουν και απλοί τρόποι να το κάνετε αυτό όπως να ζητάτε από τους οπαδούς σας να μοιράζονται τις σκέψεις ή τα συναισθήματά τους, να πατάνε για παράδειγμα δύο φορές αν συμφωνούν ή να προσθέτουν ετικέτα έναν φίλο στα σχόλια.
4. Βελτιστοποιήστε τη στρατηγική των Hashtag σας.
Η προσθήκη Hashtag στις αναρτήσεις σας είναι ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους προσέγγισης περισσότερων ατόμων στο Instagram, πράγμα που σημαίνει περισσότερες “προβολές” και ευκαιρίες να σας λάβει υπόψη ο αλγόριθμος του Instagram. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι με μια καλή στρατηγική Hashtag, δεν θα προσεγγίσετε περισσότερα άτομα – θα προσεγγίσετε άτομα που σχετίζονται με την επιχείρησή σας και πιθανότατα να αλληλεπιδράσουν με το περιεχόμενό σας.
5. Cross-Promote του περιεχομένου σας στο Instagram
Αν ψάχνετε για μια γρήγορη και εύκολη τακτική για να αυξήσετε τις εμφανίσεις σας στο Instagram, το Cross-Promote του περιεχομένου σας είναι μια καλή αρχή. Καθώς το Instagram “μεγαλώνει”, έτσι και ο αριθμός των καναλιών που μπορείτε να μοιραστείτε περιεχόμενο αυξάνεται: Ροή, Stories, IGTV και *Reels. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε στρατηγικά τα συγκεκριμένα κανάλια δημοσίευσης, για να προσελκύσετε διαφορετικά είδη κοινού στο πιο πρόσφατο περιεχόμενό σας. Αυτό θα μπορούσε να είναι τόσο απλό όσο η κοινή χρήση μιας δελεαστικής προεπισκόπησης ενός βίντεο IGTV στη ροή σας ή ακόμη και η προσθήκη μιας ανάρτησης σε ιστορίες με ένα “Πατήστε εδώ” sticker. Γενικά κοινοποιήστε το περιεχόμενο σας όσο και όπου μπορείτε.
6. Προσοχή στα DM σας
Όπως και τα σχόλια και τα “Likes”, τα άμεσα μηνύματα (DM) είναι ένας ισχυρός δείκτης αφοσίωσης για τον αλγόριθμο Instagram. Ίσως έχετε παρατηρήσει ότι οι λογαριασμοί που χρησιμοποιείτε συχνότερα στα DM βρίσκονται στο μπροστινό μέρος της ροής ιστοριών Instagram, αυτό συμβαίνει επειδή ο αλγόριθμος Instagram κάνει ό, τι καλύτερο μπορεί για να σας προσφέρει περιεχόμενο που πιστεύει ότι θέλετε να δείτε. Ένας τρόπος να το χρησιμοποιήσετε προς όφελός σας είναι να προσκαλείτε τακτικά το κοινό σας να σας ενημερώνει για τις ερωτήσεις ή τα σχόλιά του ή ενθαρρύνοντας τις “γρήγορες αντιδράσεις emoji”.
7. Χρησιμοποιήστε τα στατιστικά του Instagram για να δείτε τι λειτουργεί.
Η παρακολούθηση της απόδοσης του περιεχομένου σας είναι ένας από τους πιο αξιόπιστους τρόπους για να “διαβάσετε” τον αλγόριθμο Instagram. Η καλύτερη κατανόηση του τι λειτουργεί (και τι δεν λειτουργεί) θα σας βοηθήσει να καταλήξετε σε μια καλά προσαρμοσμένη στρατηγική social media, εξοικονομώντας χρόνο και προσπάθεια μακροπρόθεσμα.
Η ανάλυση των στατιστικών στο Instagram σημαίνει κάτι περισσότερο από το να ανακαλύψετε ποια φωτογραφία, βίντεο ή ιστορία έχει την καλύτερη απόδοση. Η πραγματική κατανόηση της απόδοσης του περιεχομένου σας – παρακολουθώντας βασικές μετρήσεις με την πάροδο του χρόνου – είναι ζωτικής σημασίας για να μάθετε τι βοηθά στη βελτίωση της κατάταξής σας.
Όποια τακτική και αν επιλέξετε να επικεντρωθείτε για να βελτιώσετε την κατάταξη του αλγορίθμου σας το 2021, το πιο σημαντικό είναι να συνεχίσετε να αλληλεπιδράτε με το κοινό σας και να χτίσετε μία γνήσια σχέση με τους ακόλουθους σας, μόνο έτσι θα επηρεαστείτε θετικά από αλγόριθμο και μπορεί να κάνετε και θαύματα για το brand σας.