Τι είναι το Social Proof;
Η Κοινωνική Απόδειξη, ή αλλίως Social Proof, είναι το φαινόμενο προσαρμογής της συμπεριφοράς των καταναλωτών σύμφωνα με αυτό που κάνουν άλλοι άνθρωποι με παρόμοιες καταναλωτικές συνήθειες. Σκεφτείτε το κάπως έτσι. Όταν βλέπεις μεγάλο αριθμό κόσμου να περιμένει σε ουρά για να φάει σε ένα εστιατόριο ή όταν βλέπεις τον αγαπημένο σου καλλιτέχνη να απολαμβάνει ένα συγκεκριμένο αναψυκτικό, το συγκεκριμένο προϊόν αποκτά άλλο αέρα και κύρος καθώς άτομα με τα οποία ταυτίζεσαι, φαίνεται πως το εμπιστεύονται.
Αυτό το ψυχολογικό και κοινωνικό φαινόμενο είναι ένα από τα πιο ισχυρά εργαλεία στον κόσμο του digital marketing καθώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί όχι μόνο σε επιχειρήσεις e-commerce, αλλά σε οποιαδήποτε περίπτωση που κάποιο brand θέλει να συνδέσει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες του με αληθινές εμπειρίες πελατών. Ας δούμε 6 τρόπους που η χρήση του Social Proof θα σας φέρει πιο κοντά στους στόχους που έχει θέσει η επιχείρησή σας.
1. User-Generated Content (UGC)
Στον κόσμο του marketing συχνά λέμε πως “το περιεχόμενο είναι ο Βασιλιάς”. Το περιεχόμενο όμως που έχει δημιουργηθεί από τους χρήστες, είναι ένας δημοκρατικά εκλεγμένος αντιπρόσωπος! Σύμφωνα με μελέτη του CoSchedule, το 69% το κοινού μοιράζεται πληροφορίες online επειδή τους επιτρέπει να αισθάνονται περισσότερο εμπλεκόμενοι στον κόσμο.
Το περιεχόμενο που δημιουργείται από τον χρήστη, δηλαδή User-Generated Content (UGC), μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε καμπάνιες με βραχυπρόθεσμους στόχους ή να γίνουν κομμάτι ενός μακροπρόθεσμου digital strategy μιας εταιρείας. Ωστόσο, και στις δύο περιπτώσεις, είναι απαραίτητο να ακολουθήσετε ορισμένες βασικές αρχές:
- Πρέπει να ενθαρρύνετε το κοινό σας να δημιουργήσει περιεχόμενο με την επωνυμία ή το προϊόν σας, βοηθώντας το να το κάνει αυθόρμητα. Μία από τις πιο συχνά χρησιμοποιούμενες στρατηγικές είναι να ζητήσετε από τους πελάτες να τραβήξουν φωτογραφίες των προϊόντων σας, κάνοντας σας tag ή mention στα social media τους ή να χρησιμοποιήσουν κάποιο branded hashtag που έχετε ορίσει εσείς. Τα branded hashtags είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να ενθαρρύνετε, να συλλέγετε και να αυτοματοποιείτε περιεχόμενο που δημιουργείται από χρήστες, ειδικά στο Instagram και στο Twitter
- Δημιουργήστε ένα πλάνο για το πως θα παρακολουθήσετε την παραγωγή περιεχομένου από χρήστες και επιλέξτε το content που είναι όσο πιο κοντά γίνεται στο brand identity της εταιρείας σας και ξέρετε πως θα προκαλέσει θετικά σχόλια. Με αυτόν τον τρόπο, θα ενθαρρύνετε τη δημιουργία ποιοτικού περιεχομένου, εκπαιδεύοντας έτσι το κοινό και κάνοντας το να αισθανθεί μέρος της κοινότητας του brand σας.
- Χρησιμοποιήστε το Influencer Marketing προς όφελος σας. Είτε είναι κάποιο γνωστό celebrity με δυνατή online παρουσία είτε micro-influencer, μία αποδοτική συνεργασία είναι ικανή να φέρει μεγάλους αριθμούς πωλήσεων και αλληλεπιδράσεων στις σελίδες της εταιρείας σας.
2. Testimonials
Όλοι είμαστε οικείοι με τις κριτικές προϊόντων, υπηρεσιών & με τις κριτικές εμπειρίας πελατών σε websites. Η δύναμη όμως αυτών των testimonials κρύβεται στην πλήρη διαφάνεια και στην αξιοπιστία που μεταδίδουν στο κοινό. Επικοινωνώντας αποτελεσματικά τα testimonials όχι μόνο των πελατών αλλά και των συνεργατών της εταιρείας, χτίζεται μία εικόνα αξιοπιστίας που οι πιθανοί πελάτες θα τη λάβουν υπόψιν κατά τη διάρκεια της έρευνας αγοράς τους.
Πρέπει πάντα όμως αυτά τα testimonials να είναι προσωποιημένα και συγκεκριμένα και να αναφέρονται σε πτυχές και οφέλη που περιγράφει η ίδια η εταιρεία. Δηλαδή, ένα εντελώς γενικευμένο testimonial που φαίνεται πως έχει γραφτεί μηχανικά και πως μπορεί να μην ισχύει, μπορεί να κάνει περισσότερο κακό παρά καλό, ενώ αν επιβεβαιώνει ένα συγκεκριμένο πλεονέκτημα που περιγράφεται στο προϊόν ή την υπηρεσία, το όφελος είναι τεράστιο.
3. Πιστοποιήσεις/Διακρίσεις/Βραβεία (Business Credentials)
Ενώ τα testimonials προσθέτουν αξία σε ένα προϊόν, οι πιστοποιήσεις, τα βραβεία και οι διακρίσεις μπορούν να προσθέσουν εμπιστοσύνη προς την εταιρεία σας. Είναι σημαντικό οι επιχειρήσεις να προωθούν τα επιχειρηματικά τους διαπιστευτήρια ως κομμάτι της social proof στρατηγική τους προκειμένου να επικοινωνήσουν στο κοινό την τεχνογνωσία, την εμπειρία και την ποιότητα της δουλειάς τους που έχει αναγνωριστεί από εγχώρια και διεθνή πρότυπα.
4. Case Studies
Ένας ακόμα αποτελεσματικός τρόπος ενίσχυσης του social proof σας είναι τα Case Studies. Μέσα από αυτά, έχετε την ευκαιρία να περιγράψετε λεπτομερώς ποιες ήταν οι δυσκολίες, πως επιλύθηκαν και ποια ήταν τα θετικά αποτελέσματα, βασιζόμενοι πάντα σε αληθινά στοιχεία. Το κοινό και ειδικά μέλη εταιρειών του κλάδου θα ταυτιστούν με τις ιστορίες σας, ενισχύοντας έτσι το brand image σας καθώς η ειλικρίνεια του να επικοινωνείς τις προκλήσεις και τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίσατε ως εταιρεία, βοηθά στο χτίσιμο των σχέσεων και στην προσέλκυση του κοινού.
5. Καμπάνιες “Refer-a-friend”
Είναι γεγονός πως εμπιστευόμαστε τις μαρτυρίες ανθρώπων που γνωρίζουμε πολύ περισσότερο από reviews χρηστών online. Ως εκ τούτου, η χρήση ικανοποιημένων πελατών που προτείνουν προϊόντα και υπηρεσίες σε άτομα που γνωρίζουν είναι μια διαδεδομένη τεχνική marketing που παράγει εξαιρετικά αποτελέσματα.
Δημιουργήστε καμπάνιες που δίνουν κίνητρο στους πελάτες σας με τη μορφή κάποιου οφέλους όταν προσκαλούν τους φίλους τους να εγγραφούν στη σελίδα σας ή να κάνουν κάποια online αγορά. Αποδεδειγμένα, είναι μία από τις πιο αποτελεσματικές μορφές social proof καθώς το 87% του κοινού που είχε μία θετική εμπειρία αγοράς από κάποιο online κατάστημα, θα επαναλάβει αγορά και στο μέλλον. Ετσι, χτίζετε σχέσεις και δημιουργείτε ένα κοινό που σας εμπιστεύετε αφού έχει συνδέσει μία αγορά από εσάς με μία άκρως θετική εμπειρία
6. Αναφορές από τον Τύπο ( Earned Media)
Εάν ο Τύπος έχει δημοσιεύσει θετικές αναφορές σχετικά με το brand σας (αναφερόμαστε σε αυτό ως Earned Media) είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να αυξήσετε την αναγνωρισιμότητα της εταιρείας και χρησιμοποιώντας τα backllinks που δημιουργούνται από αυτές τις αναφορές με προορισμό το website σας, να τα εκμεταλλευτείτε όχι μόνο ως social proof αλλά και να βελτιώσετε το SEO της σελίδας σας!
Ποια μέθοδος Social Proof έχει τα καλύτερα αποτελέσματα;
Οι Digital Marketing experts της AstroLabs κατά τη διάρκεια της απαραίτητης έρευνας για τη δημιουργία ενός digital strategy που θα σας φέρει πιο κοντά στους στόχους της επιχείρησής σας, θα χρησιμοποιήσουν τις Social Proof τεχνικές που αρμόζουν στην εταιρική σας ταυτότητα και στο κοινό το οποίο απευθύνεστε. Ας δούμε όμως κάποια ενδιαφέροντα στατιστικά σχετικά με τις επιπτώσεις του Social Proof στις καταναλωτικές συνήθειες του κοινού σύμφωνα με το BrightLocal:
- Το 82% των καταναλωτών διαβάζει διαδικτυακές κριτικές για τοπικές επιχειρήσεις, με το 52% των 18-54 ετών να λένε ότι «διαβάζουν πάντα» κριτικές
- Ο μέσος καταναλωτής διαβάζει 10 κριτικές πριν αισθανθεί ότι μπορεί να εμπιστευτεί μια επιχείρηση
- Μόνο το 53% των ανθρώπων θα σκεφτόταν να χρησιμοποιήσει μια επιχείρηση με rating λιγότερο από 4 στα 5 αστέρια
- Ο μέσος καταναλωτής ξοδεύει 13 λεπτά και 45 δευτερόλεπτα διαβάζοντας κριτικές πριν λάβει μια απόφαση
- Μεταξύ των καταναλωτών που διαβάζουν κριτικές, το 97% διαβάζει τις απαντήσεις των επιχειρήσεων σε κριτικές
- Ζητήθηκε από το 67% των καταναλωτών να υποβάλουν κριτική για μια τοπική επιχείρηση – με το 24% να προσφέρεται κάποια έκπτωση ή δώρο για την υποβολή κριτικής