Τι μας ελκύει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και φτάνουμε μέχρι και σε σημείο “εθισμού“;
Ή μήπως είναι όλα στο μυαλό μας; Και όμως είναι αρκετά πραγματικό και μπορούμε να το εκμεταλλευτούμε εκπροσωπώντας σωστά το brand μας ή την επιχείρησή μας. Όλα αυτά χάρη σε δύο χημικές ουσίες που παράγει ο εγκέφαλός μας: ντοπαμίνη και ωκυτοκίνη.

Ντοπαμίνη
Οι επιστήμονες συνήθιζαν να πιστεύουν ότι η ντοπαμίνη ήταν μια χημική ουσία ευχαρίστησης στον εγκέφαλο, αλλά τώρα ξέρουμε ότι αυτό που πραγματικά δημιουργεί είναι η επιθυμία. Η ντοπαμίνη μας κάνει να αναζητούμε, να επιθυμούμε και να ποθούμε. Διεγείρεται από το απρόβλεπτο, από μικρά στοιχεία και πληροφορίες καθώς και από τις ενδείξεις ανταμοιβής – σχεδόν δηλαδή τις ακριβείς συνθήκες που επικρατούν στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης. Η έλξη της ντοπαμίνης είναι τόσο ισχυρή που μελέτες έχουν δείξει ότι είναι πιο δύσκολο για τους ανθρώπους να αντισταθούν στο να αναρτήσουν κάτι στα social media από ότι να αντισταθούν στα τσιγάρα και το αλκοόλ.
Ωκυτοκίνη
Στη συνέχεια, υπάρχει η ωκυτοκίνη, η οποία αρκετές φορές αναφέρεται και ως «η ορμόνη της αγάπης» επειδή απελευθερώνεται όταν φιλάτε ή αγκαλιάζετε κάποιον …ή… όταν “περιπλανιέστε” στα social media.
Μόλις με 10 λεπτά χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τα επίπεδα ωκυτοκίνης μπορούν να αυξηθούν έως και 13% – ένα ποσοστό που ισοδυναμεί για ορισμένα άτομα με την αίσθηση ευτυχίας που ένοιωσαν την ημέρα του γάμου τους! Και είναι πολλά τα καλά που έρχονται μαζί με την ωκυτοκίνη – μειωμένα επίπεδα στρες, συναισθήματα αγάπης, εμπιστοσύνης, ενσυναίσθησης, γενναιοδωρίας – όλα αυτά δηλαδή που αποδεδειγμένα αναπτύσσουμε και νιώθουμε μέσα στα social media.
Ως αποτέλεσμα, οι χρήστες των κοινωνικών μέσων δικτύωσης έχουν αποδειχθεί πιο δεκτικοί στην πληροφορία που λαμβάνουν μέσα από τα Social Media σε σχέση με τον μέσο χρήστη του διαδικτύου. Ο τυπικός χρήστης του Facebook, σε σύγκριση με άλλους χρήστες του διαδικτύου, λόγω της κοινωνικοποίησης που αναπτύσσει στα SocialMedia, είναι 43% πιο πιθανό να πιστεύει ότι οι περισσότεροι άνθρωποι είναι άξιοι της εμπιστοσύνης του. Αυτό έχει αντίκτυπο και στα εταιρικά προφίλ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης καθώς πολύ πιο εύκολα ένας χρήστης του Facebook θα μπει στη διαδικασία να αναζητήσει, να γνωρίσει, να ρωτήσει και να λύσει τις καταναλωτικές του απορίες του ώστε τελικά να αγοράσει το προϊόν που του προσφέρουμε.
Έτσι, μεταξύ της ντοπαμίνης και της ωκυτοκίνης, η κοινωνική δικτύωση όχι μόνο συνοδεύεται από πολλά υπέροχα συναισθήματα, αλλά είναι σχεδόν αδύνατο να σταματήσετε να ζητάτε όλο και περισσότερη.
Εδώ είναι το σημείο που δίνεται ο χώρος στους ειδικούς των social media να ερμηνεύσουν κατάλληλα όλα τα παραπάνω και να τα χρησιμοποιήσουν προς όφελος της επιχείρησης σας. Με βάση αυτά μπορούν να δημιουργήσουν περιεχόμενο που ακολουθεί τα trends, αναρτήσεις με επίκληση στην αυθεντία και το συναίσθημα, παρουσίαση των ανθρώπων, των ιδεών και των προϊόντων με τέτοιο τρόπο ούτως ώστε να αποτυπωθούν στη συνείδηση του χρήστη-καταναλωτή.

Για ποιο λόγο κάνουμε αναρτήσεις;(Σε προσωπικό αλλά και επαγγελματικό επίπεδο)
Είναι για να πούμε τα νέα μας ή γιατί μας αρέσει να μιλάμε για τον εαυτό μας.
Οι άνθρωποι αφιερώνουν περίπου το 30-40% του συνόλου των διαλόγων τους για να μιλούν για τον εαυτό τους. Όμως στο διαδίκτυο ο αριθμός αυτός φτάνει περίπου στο 80% μέσω των δημοσιεύσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η διαφορά είναι τεράστια!
Γιατί;
Η συνομιλία πρόσωπο με πρόσωπο είναι πιο δύσκολη ακόμη και δύσκολη συναισθηματικά – δεν έχουμε χρόνο να σκεφτούμε τι να πούμε, πρέπει να διαβάσουμε τις ενδείξεις του προσώπου και τη γλώσσα του σώματος αυτού που έχουμε απέναντι μας. Αντίθετα στο διαδίκτυο, έχουμε χρόνο να κατασκευάσουμε και να βελτιώσουμε τις σκέψεις και την πραγματικότητα μας. Αυτό ονομάζουν οι ψυχολόγοι αυτο-παρουσίαση: τοποθετείτε τον εαυτό σας με τον τρόπο που πραγματικά θα θέλατε να τον δείτε. Το συναίσθημα που παίρνουμε από την αυτο-παρουσίαση είναι τόσο έντονο που η προβολή του ιδανικού για εσάς προφίλ στο Facebook έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει την αυτοεκτίμησή σας.
Αυτό που είναι επίσης ενδιαφέρον για τους επαγγελματίες του μάρκετινγκ είναι ότι ο πιο εμφανής τρόπος που έχουμε την τάση να εργαζόμαστε για την αυτο-παρουσίαση είναι μέσω των πραγμάτων – αγοράζοντας προϊόντα που δηλώνουν ποιοι είμαστε ή ποιοι θέλουμε να δείχνουμε ότι είμαστε.
Ένα πείραμα έδειξε σε εθελοντές δύο τύπους φωτογραφιών: το λογότυπο μιας μάρκας που τους άρεσε πολύ και τις φωτογραφίες των συνεργατών και των στενών φίλων τους. Η φυσιολογική τους διέγερση με το λογότυπο ήταν τόσο έντονη όσο η διέγερση της εξέτασης μιας φωτογραφίας του πλησιέστερου φίλου τους.
Τα πράγματα – και κατ ’επέκταση, οι μάρκες – αποτελούν τεράστιο μέρος του ποιοι είμαστε.
Δεν χρειάζεται να υπάρχει κάτι παραπάνω για ένα προϊόν ώστε να θεωρηθεί αναγκαίο από τον καταναλωτή. Κάντε μια απλή ερώτηση στον εαυτό σας, είχατε πραγματικά ανάγκη το τελευταίο sneaker, τσάντα ή αξεσουάρ που πήρατε; Μάλλον όχι.
Από την άλλη πλευρά, οι εταιρείες ακόμη και σήμερα δεν σπαταλάνε χρόνο στην «σωστή» αυτό-παρουσίαση τους. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να βλέπουμε προφίλ επιχειρήσεων στα Social Media με περιεχόμενο χωρίς ενδιαφέρον – μονότονο ή ακόμη και σε αδράνεια, τα οποία δημιουργήθηκαν μόνο και μόνο επειδή έχει παρουσία ο ανταγωνισμός τους. Αυτό οδηγεί περισσότερο στην δυσφήμιση του brand παρά στην διαφήμιση του.

Πως μπορεί όμως ένα brand να κτίσει την σωστή «αυτό-προβολή» του και κερδίσει έδαφος στην αγορά; Πως μπορεί να γίνει αξιόπιστο στα μάτια του χρήστη και φυσικά να γίνει περισσότερο κερδοφόρο;
Η απάντηση είναι με μία εξατομικευμένη στρατηγική Digital Marketing και Social Media Marketing και δανειζόμενοι τον ορισμό του online marketer Neil Patel:
Ο όρος “social media marketing” περιγράφει τη διαδικασία της δημιουργίας περιεχομένου, το οποίο είναι προσαρμοσμένο στο ύφος του κάθε μέσου, προκειμένου να επιτευχθεί το engagement και η διανομή αυτού του περιεχομένου (sharing).
Η αύξηση της διάδρασης των χρηστών είναι αποτέλεσμα μιας στρατηγικής marketing για τα social media. Για να έχει επιτυχία πρέπει η δημιουργία περιεχομένου να ανταποκρίνεται στο ύφος του κάθε μέσου. Οι χρήστες του Facebook για παράδειγμα δείχνουν να προτιμούν το περιεχόμενο σε μορφή video. Αυτό όμως μπορεί να μην ισχύει στην περίπτωση των χρηστών του Twitter ή κάποιου άλλου μέσου. Το μυστικό για τη δημιουργία αποτελεσματικού περιεχομένου στα social media είναι να γνωρίζετε καλά τις απαιτήσεις κάθε μέσου. Σίγουρα έχετε ακούσει για περιεχόμενο που έγινε viral, που «εξαπλώθηκε» δηλαδή από χρήστη σε χρήστη. Για να συμβεί αυτό πρέπει οι αναρτήσεις – περιεχόμενο που θα δημιουργήσετε προσφέρει κάποια αξία στο κοινό σας και να το προσελκύσει.

Από τι αποτελείται μια αποτελεσματική στρατηγική για τα social media;
- Σχεδιασμός στοχευμένων ενεργειών ανάλογα με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η επιχείρηση σας και τους στόχους που έχετε θέσει.
- Έρευνα και ανάλυση του κοινού, των δυνητικών πελατών, στο οποίο θα στοχεύσετε τις ενέργειές σας.
- Έρευνα του ανταγωνισμού στα social media.
- Καθορισμός σημαντικών metrics.
- Δημιουργία και προσαρμογή περιεχομένου αναρτήσεων- διαφημίσεων ανάλογα με το ύφος της κάθε πλατφόρμας social media στην οποία έχετε παρουσία.
- Αλληλεπίδραση και διάδραση με το κοινό.
- Παρακολούθηση των επιδόσεων της social media marketing στρατηγικής σας και συνεχής αναδιαμόρφωση των ενεργειών σας για το βέλτιστο αποτέλεσμα.
- Επιλογή ενός αξιόπιστου συνεργάτη
Στην Astrolabs θα βρείτε μια εξειδικευμένη ομάδα που θα καταρτήσει και θα υλοποιήσει βήμα βήμα την Digital Marketing στρατηγική, κομμάτι της οποία αποτελεί και η Social Media Marketing στρατηγική.
Ενημερώστε μας για τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείστε και τι θέλετε να πετύχετε μέσω της προώθησης της επιχείρησης σας στα social media και εμείς θα σας προτείνουμε λύσεις που να ταιριάζουν στις ανάγκες σας