Ο όρος Social Media ή Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης αναφέρεται στα μέσα αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας ομάδων ανθρώπων μέσω διαδικτυακών κοινοτήτων. Χρόνο με τον χρόνο τα social media αυξάνονται και η μάχη γίνεται ακόμη πιο σκληρή για ένα κομμάτι από την “πιτα” του κοινού.
Τα περισσοτερα σίγουρα ήρθαν για να μείνουν, άλλαξαν και συνεχίζουν να διαμορφώνουν τη ζωή όλων μας. Τα πιο διαδεδομένα αυτή την στιγμή είναι το Facebook, το Instagram, το Pin-terest, το Twitter, το Youtube και το ανερχόμενο TikTok. Το κάθε ένα εξυπηρετεί διαφορετικό σκοπό και καλύπτει διαφορετικές ανάγκες των χρηστών. Σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, τα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν την κοινωνική διάδραση μεταξύ ανθρώπων που δημιουργούν, μοιράζονται ή ανταλλάσσουν πληροφορίες και ιδέες μέσα σε εικονικές κοινότητες και δίκτυα.
Η κάθε πλατφόρμα social media, απευθύνεται σε διαφορετικές ηλικίες που έχουν διαφορετικά ενδιαφέροντα. Η επιλογή λοιπόν της κατάλληλης πλατφόρμας για κάθε επιχείρηση είναι θέμα αντίληψης και κατανόησης του είδους των χρηστών στους οποίους απευθύνεται η κάθε μία από αυτές.
Πώς επιλέγει όμως μια επιχείρηση ποια είναι τα κατάλληλα social media platforms για την ιδανική προώθηση του brand της;
Αυτές τις απαντήσεις μπορεί να τις δώσει η σωστή στρατηγική digital marketing, πίσω από την οποία βρίσκεται μία ομάδα experts η οποία αναλύει τα δεδομένα του αγοραστικού κοινού για να μπορέσει να το κατανοήσει και να του επικοινωνήσει στοχευμένα και με μικρότερο ποσοστό απόκλισης το μήνυμα της επιχείρησης.
Μια επιχείρηση πρίν προβεί σε οποιαδήποτε κίνηση προκειμένου να κάνει γνωστό το brand της και να είναι ικανοποιημένοι οι πελάτες της, θα πρέπει να σκεφτεί σε ποιους απευθύνεται το προϊόν-υπηρεσία αλλά και ποιος είναι ο στόχος της. Αν αυτά είναι ξεκάθαρα, υπάρχουν οι σωστές βάσεις για να ξεκινήσει τόσο η διαδικασία του social media management αλλά και αυτή της εξέλιξης του brand.
Ποιες είναι λοιπόν οι κυρίαρχες πλατφόρμες που είναι διαθέσιμες σε μια επιχείρηση;
Facebook: Η πιο διαδεδομένη πλατφόρμα η οποία αφορά σχεδόν όλες τις επιχειρήσεις που απευθύνονται σε καταναλωτές (B2C) καθώς αριθμεί 4,5 εκ. μέλη στην Ελλάδα και πάνω από 1 δις. σε όλο τον κόσμο, κάθε δημογραφικής και ηλικιακής κατηγορίας. Τα παραπάνω δεδομένα καθιστούν την παρουσία στο Facebook απαραίτητη, τόσο οργανικά όσο και με διαφημιστικές τοποθετήσεις που προκύπτουν μέσα από την digital strategy. Είναι ξεκάθαρο πλέον οτι εφόσον τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες μιας επιχείρησης απευθύνονται σε ένα ευρύ κοινό, το Facebook παραμένει η αυτονόητη επιλογή για να επικοινωνήσει τα μηνύματά της και να αποκτήσει μια αποδοτική αλληλεπίδραση με το κοινό της.
Instagram & Pinterest: Και τα δύο βασίζονται στη δύναμη της εικόνας, γι’ αυτό απευθύνονται κυρίως σε επιχειρήσεις που παράγουν προϊόντα, εκμεταλλεύονται την εικόνα και παράγουν πλούσιο σχετικό περιεχόμενο γύρω απο αυτήν. Ο χώρος της μόδας πρώτος έδειξε πόσο ισχυρά είναι αυτά τα δύο μέσα ενώ ακολούθησαν επιχειρήσεις από το χώρο των τροφίμων, τον κλάδο του τουρισμού αλλά και κάθε DIY (Do It Yourself) άξιο να καταγραφεί.
Twitter: Χρησιμοποιείται από το μεγαλύτερο ποσοστό επιχειρήσεων όμως συνήθως είναι πιο αποδοτικό για επιχειρήσεις/brands που έχουν να κάνουν κυρίως με τον τομέα της ενημέρωσης, της ψυχαγωγίας και της διασκέδασης. Είναι άμεσο και προσφέρεται για αναμετάδοση οποιασ-δήποτε μορφής δραστηριότητας αλλά και ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο. Πολλές επιχειρήσεις κυρίως στο εξωτερικό το χρησιμοποιούν για να ενημερώσουν το κοινό τους για εξελίξεις ή αλλαγές σε θέματα που τους αφορούν άμεσα, (ταξιδιωτικές εταιρείες, μεταφορικές, επιχειρήσεις τεχνολογίας) αλλά και ως εργαλείο για customer service.
Linkedln: Απευθύνεται κυρίως σε επιχειρήσεις B2B, όπως για παράδειγμα παραγωγικές εταιρείες, εκπαιδευτικούς οργανισμούς, γραφεία δημόσιων σχέσεων, μη κυβερνητικές οργανώσεις, εταιρείες διαχείρισης ανθρώπινων πόρων, αλλά και εταιρείες παροχής υπηρεσιών όπως facility management & security. Τα μέλη του είναι κυρίως επαγγελματίες που ανήκουν στους παραπάνω κλάδους, οπότε η χρήση του δίνει την δυνατότητα επικοινωνίας σε ένα απολύτως εξειδικευμένο κοινό.
Youtube & Vimeo: Παρόλο που το YouTube δεν είναι καταγεγραμμένο στη συνείδηση του κόσμου ως ένα αμειγώς “social”, αποτελεί έναν από τους δημοφιλέστερους διαδικτυακούς προορισμούς και είναι το μέσο στο οποιό γίνονται οι περισσότερες αναζητήσεις στο ίντερνετ μετά από τη Google. Για τα πιο πολλά brands η παρουσία στο YouTube είναι απαραίτητη, ειδικά για αυτά που βασίζονται πολύ στην κινούμενη εικόνα και παράγουν σχετικό περιεχόμενο και φυσικά για επαγγελματίες ή επιχειρήσεις που ανήκουν σε πιο δημιουργικούς-καλλιτεχνικούς κλάδους. Ωραίο και το Spotifiy αλλά εκεί κάποιος μπορεί μόνο να ακούσει τους αγαπημένους του καλλιτέχνες. Όσο αναφορά το Vimeo έχει πιστό κοινό στο εξωτερικό αλλά στην Ελλάδα δεν έχει αποκτήσει ιδιαίτερη προβολή ενώ η προσπάθεια του να επεκταθεί σε mobile κοινωνικό δίκτυο με την εφαρμογή Vine, που επέτρεπε το ανέβασμα μικρών βίντεο διάρκειας ως 6 δευτερολέπτων δεν έχει καρποφορήσει ιδιαίτερα.
Τik Τοk: Η νέα μανία που κατέκλυσε τις οθόνες μας. Αρχικά προσελκύστηκαν πολύ μικρές η-λικίες με όριο τα 24 έτη. Πρακτικά πρόκειται για ένα κοινωνικό μέσο που συνδυάζει την κοινω-νική δικτύωση με τη μουσική σε μια πρωτότυπη πλατφόρμα αυτοδημιούργητων βίντεο. Τόσο οι επιχειρήσεις όσο και οι influencers έσπευσαν να ασπαστούν το νέο big thing και μάλλον όχι άδι-κα γιατί φαίνεται οτι ακόμη και από διαφημιστική πλευρά θα έχει μεγάλη εξέλιξη.
Τέλος εξίσου σημαντικό για την προώθηση μιας επιχείρησης αλλά και για το social media management, ανεξαρτήτως πλατφόρμας, είναι τα #hastag. Τι είναι αυτά; είναι ένα είδος «ετικέτας» που βάζουμε πάνω σε μία λέξη, φράση ή ακόμη και σε μια εικόνα χρησιμοποιώντας το σύμβολο #. Ένα hashtag, δείχνει σε τι αναφέρεται μια δημοσίευση. Ο ρόλος του είναι να τονίσει το θέμα της δημοσίευσης και να συμπεριλαμβάνεται σε ηλεκτρονικές αναζητήσεις με αυτό το θέμα.
Στόχος λοιπόν είναι η εύρεση του κατάλληλου συνδυασμού από τα κανάλια που αναφέραμε παραπάνω ώστε να επιτευχθεί η σωστή ανάδειξη, προβολή και προώθηση των προϊόντων και υπηρεσιών της επιχείρησης.
Επικοινωνήστε μαζί μας και η όμάδα των social media experts της Astrolabs θα σας βοηθήσει να βρείτε τα κατάλληλα μέσα προβολής για τη δική σας επιχείρηση.